Translate

Tuesday, 26 February 2013

PENGETUA


PN SOLEHAH BINTI AWANG

 BIDANG TUGAS PENGETUA

  • Bertanggungjawab dalam peningkatan Kurikulum dan Kokurikulum serta memastikan  pelaksanaannya selaras dengan dasar Kementerian Pendidikan.

  • Bertanggungjawab dalam hal pengurusan, pentadbiran dan kewangan sekolah.

  • Mewujudkan hubungan dua hala dengan komuniti dan agensi-agensi luar

SENARAI TUGAS PENGETUA

Pengurus Kurikulum —Kerja Ikhtisas

  • Menyelia dan mengawal polisi dan objektif sekolah selaras dengan polisi Kementerian Pendidikan.

  • Menentukan sasaran sekolab, merancang peningkatan pengajaran dan pembelajaran.

  • Memastikan guru mengajar berpandukan Sukatan Pelajaran dan Rancangan Pelajaran rnengjkut peruntukan waktu yang ditetapkan.

  • Menentukan kualiti dan kuantiti kerja pelajar serta pemeriksaan buku pelajar.

  • Menentukan polisi-polisi mengenai penilaian dan peperiksaan dilaksanakan. Data-data analisis peperiksaan digunakan untuk erancangan dan tindakan susulan.

  • Menyelia dan mencerap proses P& P.

  • Memeriksa Buku Rekod Mengajar Guru, Buku Kemajuan Pelajar,Buku Profil, Buku Kedatangan Pelajar dan Buku Kegiatan Kokurikulum dari masa ke masa.

  • Menentukan dasar tugas pengajaran guru bagi penyediaan jadual waktu.

  • Menentukan keberkesanan pengguna PSS.

  • Memastikan panitia matapelajaran melaksanakan strategi dan program pendidikan dengan berkesan.

  • Memastikan polisi untuk aktiviti kokurikulum.

Pembangunan Diri Pelajar

  •  Mernastikan pelaksanaan program pembangunan diri pelajar, Kemahiran Mengurus Diri, Kemahiran Belajar dan Motivasi.

  • Menentukan polisi-polisi mengenai pelaksanaan disiplin sekolah.

Pengurusan dan Pembangunan

  •  Memastikan pendaftaran kemasukan dan pertukaran pelajar.

  • Menyemak Buku Jadual Kedatangan Pelajar.

  • Menentukan proses pemberian biasiswa dan bantuan-bantuan lain kepada pelajar dijalankan  dengan adil dan mengikut prosedur yang ditentukan.

  • Memastikan Skim Pinjaman Buku Teks dilaksanakan dengan adil dan baik.

  • Memastikan polisi peperiksaan awarn dilaksanakan mengikut peraturan.

  • Menandatangani surat akuan serta sijil berhenti sekolah.

  • Memastikan program-program kesihatan dijalankan dengan sempurna.

  • Bertanggungjawab di atas penggantungan dan pembuangan pelajar.

  • Mengambil langkah-Iangkah menjaga keselamatan pelajar semasa berada di sekolah.

  • Memastikan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling berfungsi dengan baik.

Pengurusan Personal

  • Menentukan proses pendaftaran, perlantikan, pengesahan dalam jawatan, penempatan ke jawatan berpencen dan jenis cuti guru serta sokongan dilaksanakan.

  • Membantu staf sokongan menentukan sasaran kerja dan berbincang dari masa ke semasa mengenai sasaran dan mutu kerja.

  • Menentukan tugasan dan bidang kerja serta menjalankan penyeliaan sepanjang tahun.

  • Mengambil tindakan tatatertib ke atas pegawal yang melanggar Arahan Perkbidmatan di bawah bidang kuasa

  • Menjaga kebajikan pegawai.

Kewangan

  •  Menentukan anggaran perbelanjaan tahunan.

  • Mengawal dan menynmak pembenan perkapita, gaji guru dan staf sokongan, rekod akaun, laporan penyata kewangan dan punca-punca kewangan

SUWA,KERAJAAN.

  • Memastikan penyediaan penyata akaun sekolah yang belum diaudit dan dokumen-dokumen sokongan serta membuat tindakan susulan ke atasnya. •Mengawal stok dan harta benda sekolah.

Kemudahan Fizikal

  • Memastikan keadaan fizikal bangunan, padang dan persekitaran dalam keadaan baik.

  • Mempertingkatkan keceriaan sekolah.

  • Memastikan kemudahan lengkap dan mencukupi serta sentiasa berada dalam keadaan baik.

  • Memastikan perabot sentiasa berada di dalam keadaan baik.

  • Mengambil langkah-langkah untuk menjaga keselamatan harta benda sekolah.

Pembangunan Organisasi dan Diri

  • Merancang dan menyelia aktiviti perkembangan staf seperti kursus dalaman.

  • Menggalakkan percambahan fikiran, perkongsian maklumat, budaya ilmu serta memberi peluang kepada guru memperkembangkan potensi diri.

  • Mengawal “Experiences” berdasarkan pemerhatian,data dan seliaan serta menggunakan maklumat yang diperolehi untuk pembangunan “Learning    Experiences” pelajar.

  • Merancangkan kursus kesedaran dan penyungguhan kendiri guru.

  • Menggalakkan guru melibatkan diri dalam aktiviti komuniti.

Pembangunan Kendiri

  •  Mempertingkatkan Budaya Membaca dan Budaya Ilmu.

  • Menjalankan kajian bagi kecemerlangan pengurusan seko1ah (R&D).

  • Menghasilkan artikel-artikel yang berkaitan bidang iktisas dan pengurusan.

  • Melibatkan diri dengan aktiviti komuniti.

  • Memberi sumbangan kepakaran dalam bidang pendidikan kepada yang memerlukannya.

  • Menjadi penasihat PIBG dan Pengerusi Majlis Pemuafakatan Sekolah.

  • Menghadiri kursus, seminar dan sebagainya yang dianjurkan oleh kementerian / Jabatan dan Agensi-agensi Iuar.

  • Melibatkan diri secara aktif dalam persatuan yang berkaitan dengan Profesion Keguruan.

     

     

     

No comments:

Post a Comment